zaterdag 10 oktober 2009

waarneemverslag: nieuwe komeet P/2009 QG31

IAU circular No. 9078, van 29 september 2009 maakt melding dat een asteroïde, ontdekt met een 0.45-m f/2.8 reflector + CCD door de "La Sagra Sky Survey" (Spanje), komeetverschijnselen vertoond. Dit werd gemeld door verschillende waarnemers die de astrometrische opvolging uitvoerden van deze asteroïde.

Er werd me gevraagd om deze asteroïde ook mee op te volgen omdat deze er een ietwat eigenaardige baan op na houdt. De waarneming was vanuit België vrij moeilijk en daar het een zeer zwak object is, heb ik besloten om via remote observatorium waar te nemen.
Mijn eerste opname dateert van 16,3 september via een remote telescoop Tzec Maun observatory - 0.4-m RC f/9 + CCD) in New-Mexico. Mijn eerste bevindingen waren : tiens, 'dit is precies een komeet', daar 'echte asteroïden' zeer scherp afgebeeld worden. Dit object vertoonde toch iets meer waas rond de kern . Mijn metingen gaven een diameter van ongeveer 10 à 12 boogsec. weer, wat echt veel is voor een zwakke asteroïde. De gemiddelde (ongefilterde) R-magnitude van mijn opname was ongeveer 19.1. Daar ik geen 100 % zekerheid had heb ik de beelden doorgestuurd naar het CARA-team die me prompt bevestigden dat het, zonder twijfel, wel degelijk, een komeet was. Ik heb vervolgens CBAT op de hoogte gebracht. Na enkele dagen verscheen een IAU circular no. 9078 met de publicatie van komeet P/2009 QG31 (La Sagra) ( IAUC-9078->enkel voor geabonneerden op de IAUC's !) . Er waren verschillende waarnemers die deze confirmatie hebben gemeld (zie IAUC). Ik kan helaas de IAUC niet doorsturen daar deze copy-right is. Op 20 september heb ik opnieuw een opname gemaakt met remote telescoop van Moorook observatory Z-Australie (GRAS - 0.4-m astrograph f/3.8) .

Mijn astrometriemetingen werden gepubliceerd in: MPEC 2009-S151: COMET P/2009 QG31 en MPC 2009-T20

De eerste opname van 16/09/09 van deze komeet vind je op mijn website

Volgens de Minor Planet Center's database, heeft deze komeet, met lage activiteit van de Jupiterfamilie, een omlooptijd rond de zon van 6.8 jaar, met een perihelium van ongev.2.1 Au van onze ster (dat wordt bereikt in oct. 2009), en een aphelium bij 5.0 AU; inclinatie boven de ecliptica is ongeveer 5 gr. Verdere opvolging wordt vrij moeilijk wegens zijn afnemende helderheid.

De 'La Sagra Sky Survey' is een onbemand, robotic observatorium, dat gerund wordt door een groep van amateurastronomen. zij hebben heel veel asteroïden ontdekt, echter is dit hun eerste komeet-ontdekking. Van harte proficiat aan het 'La Sagra team' !

2 opmerkingen:

  1. Erik,
    Bedankt voor uw bijdrage. Zeer interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Erik, lijkt me erg leuk om deze manier bijdragen te leveren aan komeet/astroïden ontdekkingen!

    BeantwoordenVerwijderen